Sinds 2,5 jaar werk ik met veel plezier als Sales Professional bij het Document Center van Ricoh in Nijmegen. Een boeiende en flexibele baan, in een hecht team met leuke klanten in de regio! In deze blog vertel ik je er graag meer over.
Na mijn studie International Business and Languages ben ik in 2014 begonnen als projectcoördinator bij Ricoh Nederland. Toen ik aan deze functie begon, heb ik meteen aangegeven dat ik het salesvak ambieer en dat ik op langere termijn graag door wilde stromen naar een salesfunctie in de regio. Aangezien ik als coördinator veel contact had met alle Document Centers, was die link snel gelegd en kon ik aan de slag als Sales Professional bij de vestiging in Nijmegen.
Mijn werkweek: elke dag anders!
Mijn functie is heel divers, geen dag is hetzelfde. De maandagen beginnen met een overleg of kennissessie waarin onder meer onze doelstellingen van die week of dat kwartaal worden besproken. Vaak ben ik meerdere dagen op pad, ik probeer alles zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Dan bezoek ik bestaande relaties en potentiële klanten in de regio. Op kantoor werk ik de administratie bij, spot ik opportunity’s en maak ik een plan waarin ik toelicht hoe ik mijn doelstellingen van die maand denk te gaan halen.
Nauw contact
Het belangrijkste in dit vak is dat je weet wat er speelt bij je klanten. Ik onderhoud nauw contact met al mijn relaties en ga veel op bezoek om op de hoogte te blijven. Ook creëer ik veel new business, hierbij is canvassen één van de belangrijkste taken. Dan ga ik op pad – meestal op het bedrijventerrein bij onze bestaande klanten – om ondernemers enthousiast te maken over onze producten en oplossingen. Hierbij is het belangrijk dat je goed luistert naar de behoeften van de klant, zelfverzekerd overkomt én dat je jezelf blijft.
Een andere manier om new business te genereren is netwerken: dat hoort er gewoon bij. Zo zijn we aangesloten bij verschillende businessclubs en sportverenigingen en bezoek ik interessante beurzen en netwerkevenementen. Ook wordt social media steeds belangrijker voor het spotten van mooie kansen.
Voorstel maken
Als het is gelukt om een prospect enthousiast te maken, dan maak ik voor hem een passend voorstel. Gaat de klant akkoord? Dan zorg ik ervoor dat de producten en oplossingen naar wens worden geïmplementeerd. Vervolgens is het belangrijk dat je met de klant meedenkt over verschillende vlakken binnen zijn bedrijfsproces.
Gedreven team
Sales voor Ricoh doe je niet alleen. Vanuit ons mooie, lichte kantoor werk ik samen met 17 salescollega’s. Het is een jong, hecht team met veel doorzettingsvermogen. We delen onze successen en je kunt op elkaar rekenen. De sfeer is goed en we zoeken regelmatig onze ontspanning in een potje tafelvoetbal.
Klantenscala
Het mooiste aan mijn vak is de verscheidenheid aan klanten. Van een lokale bakker tot aan een advocatenkantoor: er is steeds meer vraag naar slimmere IT. Zo hielp ik laatst een klant aan een scanoplossing waarmee zowel inkomende facturen als inkomende verkooporders digitaal worden verwerkt. Door deze software kan de backdesk zich bezighouden met sales-gerelateerde taken en ontzorgen we hem van al zijn administratieve handelingen. Het is mooi om de klant zo verder te kunnen helpen in zijn bedrijfsproces.
Lees onze vacatures
Ook aan de slag met uitdagende salesprojecten bij Ricoh? Lees de vacatures en solliciteer direct!