Ricoh stimuleert ondernemerschap: ideeën bedenken die jou en de organisatie vooruithelpen.

Wendy Freriks

Directeur Concernrelaties

Ricoh stimuleert ondernemerschap: ideeën bedenken die jou en de organisatie vooruithelpen.

Wendy Freriks

Directeur Concernrelaties

Dankzij passende functie zet ik mijn kwaliteiten in 
 
In totaal werk ik ruim 25 jaar bij Ricoh Nederland op de Salesafdeling. Mijn functie, Directeur Concernrelaties, is een belangrijke verbindende rol voor de organisatie en past tegelijkertijd precies bij mijn kwaliteiten. Dankzij deze mooie titel doe ik wat ik het liefste doe in mijn werk: voor de organisatie relevante duurzame relaties opbouwen. 
 
Ik ontwikkel duurzame relaties met prospects, klanten, relevante netwerken en relevante partners: van system integrators tot facilitaire organisaties. Vanuit die duurzame relatie onderzoek ik welke uitdagingen er spelen in de bedrijfsvoering van die organisaties en analyseer ik waar mijn toegevoegde waarde kan liggen. Het dienen van wederzijdse belangen draagt bij aan een succesvolle relatie op gelijkwaardig niveau. 

Mooie rol: Directeur Concernrelaties 
Ik kwam voor het eerst met Ricoh in aanraking op een netwerkbeurs. Ik had meteen fijn contact met de medewerkers. Mijn carrière bij Ricoh is eigenlijk altijd binnen Sales geweest, waarbij de focus lag op commercieel succesvol samenwerken met major accounts. Hierbij heeft de complexiteit in bedrijfsvoeringsvraagstukken en stakeholdermanagement mij altijd enorm aangesproken.  

Daarna werkte ik een paar jaar bij een andere organisatie waarbij ik als director verantwoordelijk was voor een commercieel team van Key Accountmanagers en Business Developmentmanagers. Ik kwam weer terug bij Ricoh vanwege de mooie rol van Directeur Concernrelaties. In deze functie maak ik verbinding met mensen op bestuurdersniveau om Ricoh te positioneren, de relatie met hen op te bouwen en waarde voor hen te ontwikkelen en daarmee de best mogelijke uitgangspositie te hebben bij commerciële trajecten.   
 
"Verbinding maken met mensen en van daaruit waarde ontwikkelen, dat is wat ik het liefste doe." 
 
Prettige samenwerking 
Naast relaties opbouwen, bestaat mijn functie ook deels uit coaching van collega’s. Ik ondersteun ze bij de ontwikkeling van klant- en inschrijfstrategieën, bijvoorbeeld voor het maken van offertes. Dit doen we op basis van de informatie die ik verzamel bij klanten en prospects. Hiermee help ik mijn collega’s om de band met onze klanten en prospects te versterken. 
 
Tegelijkertijd helpen mijn collega’s mij ook. Bijvoorbeeld door organisaties te spotten, waarmee ik een duurzame relatie op kan bouwen. Zelf ben ik hiervoor gemiddeld één avond per week op een netwerkevenement. Puur om nieuwe contacten te leggen en de zichtbaarheid van Ricoh te vergroten. 
 
Werkplek- en IT-dienstverlener 
De laatste jaren ben ik bezig om de relatief nieuwe Ricoh-positionering van werkplek- en IT-dienstverlener te laden bij klanten en prospects. Ik leg uit wat deze positionering voor hen kan betekenen en benadruk de essentie ervan, namelijk je werkplek écht voor je laten werken. Zo creëren we bewustwording in de markt dat Ricoh meer doet dan printdienstverlening. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik Ricoh vanuit deze nieuwe propositie kan positioneren bij de diverse netwerkorganisaties waar ik bij aan ben gesloten.  
 
Commerciële én persoonlijke ontwikkeling 
Om mijzelf te verbeteren in mijn salesfuncties heb ik altijd allerlei trainingen gevolgd. Ricoh biedt volop kansen voor ontwikkeling. Via de online leeromgeving heb ik tientallen trainingen gedaan in sales én in persoonlijke ontwikkeling. Want: als je een klant verder vooruit wil helpen, moet je eerst jezelf vooruithelpen. Ik vind het heel mooi dat Ricoh zowel commerciële als persoonlijke ontwikkeling faciliteert. 
 
Ik weet uit ervaring dat het belangrijk is om zelf ontwikkelkansen te pakken of te creëren. Ricoh stimuleert daarom ook ondernemerschap: ideeën bedenken die jou en de organisatie vooruithelpen. Als je kunt onderbouwen waarom jouw idee belangrijk is voor Ricoh, dan krijg je vaak de ruimte om dit uit te voeren. 
 
"Ik vind het heel mooi dat Ricoh zowel commerciële als persoonlijke ontwikkeling faciliteert."
 
De mens centraal 
Wat mij ook erg aanspreekt, is dat binnen de Ricoh-cultuur de mens echt centraal staat. Ik zeg altijd: ‘Buiten winnen is binnen beginnen.’ Daarom ben ik ook voorzitter van de ‘Changemakers’. In die hoedanigheid dragen we de Ricoh-cultuur actief uit naar andere collega’s. 
 
Ik zie dat veel organisaties zich realiseren dat digitaliseren niet alleen om techniek gaat, maar vooral om mensen. Ricoh begrijpt dat adoptie van de techniek alle aandacht nodig heeft. Dit hebben we ook laten zien tijdens een inspiratiesessie bij een samenwerkingsverband tussen een universiteit en een hogeschool. Het publiek vond de toespraak met recht inspirerend. 
 
Inzichten uit de afgelopen 25 jaar 
Uiteindelijk werken mijn collega’s en ik voor hetzelfde doel: Ricoh succesvol maken. Ik vind het mooi om hiervoor alle inzichten te gebruiken, die ik heb opgebouwd in mijn ruim 25 jaar ervaring bij Ricoh.  
 
Wil jij ook groeien in je carrière?  
Heeft het verhaal van Wendy jou geïnspireerd? Wij ontmoeten je graag. Ontdek onze vacatures en solliciteer

Top