Bij Ricoh groei ik in mijn carrière, leer ik nieuwe vaardigheden en ga ik graag nieuwe uitdagingen aan.
Werken bij Ricoh: het recept voor leren en groeien
Voordat ik bij Ricoh begon, werkte ik tien jaar als souschef in Canada. In 2021 verhuisde ik naar Nederland om met mijn partner samen te wonen en ging ik aan de slag bij Ricoh Europe Supply Chain Management. Een grote transformatie, van de horeca naar een corporate IT-organisatie. Ricoh’s uitgebreide onboardingsproces en ‘training on the job’ zorgden ervoor dat de overgang voor mij soepel verliep.
Mijn werkdagen in de professionele keuken waren zo hectisch dat ik een nieuwe uitdaging zocht. Toen ik eenmaal was verhuisd naar Nederland wilde ik graag een betere werk-privébalans. Uiteindelijk kwam Ricoh op mijn pad. Ik wist meteen dat dit een goede match was: flexibele werktijden, veel minder overwerken en zelfs de mogelijkheid om de helft van de werkdagen thuis te werken. Wat een verschil!
“Ik werk elke dag samen met andere collega’s”
Soepel orderproces
In mijn werk als Order Fulfilment Coordinator ben ik verantwoordelijk voor een gestroomlijnd orderproces voor de Ricoh-salesorganisaties in de EMEA-regio. Het gaat dan bijvoorbeeld om orders voor printers en reserveonderdelen. Een vlot verloop is essentieel voor de salesorganisaties. Potentiële downtime – om wat voor reden dan ook - probeer ik dan ook zoveel mogelijk te voorkomen.
Contact met collega’s uit alle windstreken
In deze rol onderhoud ik contact met collega’s uit verschillende landen. Zo spreek ik collega’s uit o.a. Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland en Griekenland. Ik vind het boeiend om de verschillende culturen en manieren van werken mee te krijgen.
Je eigen leer- en groeipad
Nu denk je misschien: waarom de carrièrestap van de horeca naar IT? Vanwege Ricoh’s focus op leren en groeien. Dit is voor mij het belangrijkste in deze snel veranderende maatschappij. Dat Ricoh hier ook zo in staat, viel mij meteen op tijdens het sollicitatiegesprek. Ricoh’s iLearn-platform is uitgebreid: van computerprogramma’s tot taalcursussen, met een paar klikken binnen handbereik.
Mijn leer- en groeipad kan ik inrichten zoals ik zelf wil. Als ik iets nieuws wil leren, is dat altijd bespreekbaar. En er zijn veel doorgroeimogelijkheden.
“Ricoh helpt je verder als je jezelf wil ontwikkelen”
De klant op één
Deze baan brengt veel minder werkstress met zich mee, maar is net zo uitdagend als mijn tijd als souschef. Mijn collega’s en ik zetten de klant altijd voorop. De interne klant in ons geval, aangezien we samenwerken met de salesorganisaties van Ricoh. En uiteindelijk werkt dat in het voordeel van hun klanten. Dit houd ik altijd in mijn achterhoofd terwijl ik mijn interne klanten bel of mail. Dit maakt mijn werk een verantwoordelijke uitdaging die ik graag aanga.
Luisteren en oplossen
Ik vind het mooi als we weer een vraagstuk hebben opgelost of als een bepaald reserveonderdeel een salesorganisatie vooruithelpt. Dit geeft voldoening. Tot de kern komen van deze vraagstukken en ze oplossen vereist ook goede luister- en gespreksvaardigheden. Deze soft skills komen in deze rol altijd van pas.
Erg tevreden
Ik woon nu 2,5 jaar in Nederland samen met mijn partner. Ondertussen ben ik helemaal op mijn plek bij Ricoh. De organisatie heeft zoveel leer- en doorgroeimogelijkheden dat ik zo in een andere functie kan starten als ik wil. Dit kan bij een Ricoh-salesorganisatie zijn, maar ook binnen Ricoh Europe Supply Chain Management of een van de andere (internationale) entiteiten. Voorlopig ben ik heel tevreden met mijn huidige functie, maar wie weet wat de toekomst gaat brengen!
Ook toe aan verandering?
Heeft het verhaal van Britney jou geïnspireerd? Dan ontmoeten wij jou graag. Ontdek onze vacatures en solliciteer.